Sunday 3 March 2013

Nota Pembelajaran Kendiri (style K Mosston & Ashworth)

Definisi
Tidak termasuk dalam jadual kelas p&p PJ/PSS tidak wujud secara formal.
Objektif
1. Meningkatkan peluang pelajar secara individu dlm proses pembelajaran
    kognitif & kemampuan fizikal dlm sesuatu topik.
2. Memberi peluang kpd pelajar utk menentukan objektif t'laku mereka
    berdasarkan jadual atau program yg telah dibuat utk dirinya.
3. Memberi peluang kpd pelajar utk membina & membentuk struktur          
    latihan atau kemahiran yg ingin mereka capai.

Ciri-ciri
1. Pemilihan jenis akt atau sukan ditentukan oleh pelajar sendiri.
2. Kesediaan pelajar utk melaksanakan stail ini.
3. Pelajar perlu benar2 memahami peranan mereka.
4. Masa yg diperlukan adalah panjang.
5. Merangsang penglibatan pelajar.
6. Tanggungjawab adalah ditangan pelajar sendiri.

Cara Perlaksanaan
1.   Pra Impak


  1. Impak


  1. Pasca Impak

1.1. Pelajar memilih topik dan merancang serta membuat keputusan.
2.1. Pelajar bertindak balas dlm setiap masalah dgn ujikaji, meneliti,  
       memriksa dan menemui pelbagai cara utk menyelesaikan
       permasalahan.
3.1. Pelajar m'buat penilaian dgn cara penyelesaian yg diambil dan
       memastikan masalah dpt diatasi.
3.2. Guru hanya memberi bantuan jika diminta oleh pelajar.

Kebaikan
1. Meningkatkan minda pelajarn & kemahiran fizikal.
2. Membina inovasi dan kreativiti
3. Memberi kepuasan emosi dan motivasi diri.
4. Pelajar dpt membina tahap disiplin dan menilai prestasi diri sendiri.
5. Pelajar dpt menanamkan sikap berdikari.

Kelemahan
1. Tidak semua tugasan sesuai dgn stail K.
2. Sesuai utk pelajar yg matang pemikirannya. Pelajar yg lemah akan  
    menghadapi masalah.
3. Mengambil masa  yg panjang.
4. Pelajar memerlukan bahan rujukan yg sempurna.
5. Menimbulkan kebosanan jika pelajar gagal mencapai tahap yg
    dikehendaki.
6. Keselamatan, peralatan, pengangkutan dan kemudahan ditanggung     
    oleh pelajar sendiri.


1 comment: