Definisi
|
Tidak
termasuk dalam jadual kelas p&p PJ/PSS tidak wujud secara formal.
|
Objektif
|
1. Meningkatkan peluang
pelajar secara individu dlm proses pembelajaran
kognitif & kemampuan fizikal dlm
sesuatu topik.
2. Memberi peluang kpd
pelajar utk menentukan objektif t'laku mereka
berdasarkan jadual atau program yg telah
dibuat utk dirinya.
3. Memberi peluang kpd
pelajar utk membina & membentuk struktur
latihan atau kemahiran yg ingin mereka
capai.
|
Ciri-ciri
|
1. Pemilihan jenis akt atau
sukan ditentukan oleh pelajar sendiri.
2. Kesediaan pelajar utk
melaksanakan stail ini.
3. Pelajar perlu benar2
memahami peranan mereka.
4. Masa yg diperlukan
adalah panjang.
5. Merangsang penglibatan
pelajar.
6. Tanggungjawab adalah
ditangan pelajar sendiri.
|
Cara
Perlaksanaan
1. Pra Impak
|
1.1. Pelajar memilih topik
dan merancang serta membuat keputusan.
2.1. Pelajar bertindak
balas dlm setiap masalah dgn ujikaji, meneliti,
memriksa dan menemui pelbagai cara utk
menyelesaikan
permasalahan.
3.1.
Pelajar m'buat penilaian dgn cara penyelesaian yg diambil dan
memastikan masalah dpt diatasi.
3.2.
Guru hanya memberi bantuan jika diminta oleh pelajar.
|
Kebaikan
|
1. Meningkatkan minda
pelajarn & kemahiran fizikal.
2. Membina inovasi dan kreativiti
3. Memberi kepuasan emosi
dan motivasi diri.
4. Pelajar dpt membina
tahap disiplin dan menilai prestasi diri sendiri.
5. Pelajar dpt menanamkan
sikap berdikari.
|
Kelemahan
|
1. Tidak semua tugasan
sesuai dgn stail K.
2. Sesuai utk pelajar yg
matang pemikirannya. Pelajar yg lemah akan
menghadapi masalah.
3. Mengambil masa yg panjang.
4. Pelajar memerlukan bahan
rujukan yg sempurna.
5. Menimbulkan kebosanan
jika pelajar gagal mencapai tahap yg
dikehendaki.
6. Keselamatan, peralatan,
pengangkutan dan kemudahan ditanggung
oleh pelajar sendiri.
|
Sunday 3 March 2013
Nota Pembelajaran Kendiri (style K Mosston & Ashworth)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
nota untuk timbal balik (Style C) x ada ke, adik?
ReplyDelete